poniedziałek

Drożdżowy Mikołaj

Za oknem spadły dziś pierwsze płatki śniegu ,a my żeśmy z córką obmyślały plan na popołudnie. Co by tu robić...może coś upiec!

Padło na próbę przed 6 grudnia:) Czyli zrobiłyśmy Mikołaja ,takiego którego można zjeść:)...?

Dziecko zachwycone ,że taki duży " hoho" ( czyt. Mikołaj) Czego chcieć więcej ?..


Składniki:

400 gr mąki tortowej
2 jajka
4 łyżki cukru
1 op drożdży "instant"
100 gr masła
1 szklanka mleka

Dodatkowo :

1 jajko
barwnik spożywczy czerwony
2 rodzynki
cynamon

Przygotowanie:


Dlatego że używam drożdży instant, nie robię zaczynu.

Masło rozpuszczam i studzę. Mąkę przesiewam do miski w której będę wyrabiać ciasto.

Mleko podgrzewam ( powinno być ciepłe nie gorące) , wlewam do mąki.
Dodaję kolejno-cukier,jajka,drożdże, ciepłe mleko i wystudzone masło
Wyrabiam  ciasto dłońmi,na początku może być kleiste w tedy podsypuję mąką. Wyrabiam tak długo, aż będzie idealnie gładkie i będzie odchodziło od rąk- ok.20 min.

Odkładam  w ciepłe miejsce na 40 -50 min,do podwojenia objętości.

Kiedy już ciasto mamy wyrośnięte, dzielimy je na dwie części. Większą i mniejszą. Z większej odrywamy dwa kawałki z których formujemy  2 kulki- pompon i nos mikołaja.

Większy kawałek ciasta formuję na kształt gruszki,będzie to  głowa i czapka.
Wszystkie elementy które mocuję na Mikołaju smaruję roztrzepanym jajkiem aby ciasto się połączyło.

Wierzchołek mojej"gruszki" zawinęłam tak aby powstała czapka,doczepiłam pompon.
 Rodzynki przymocowałam w miejscu na oczy. Dokleiłam nos. Dolna część " twarzy" ponacina nałam nożem do pizzy. Powstałe frędzelki poskręcałam na rożne strony.Jest to spód brody.

Pozostałą cześć ciasta rozwałkowałam, również ponacinałam  i przykleiłam do spodu brody.

 Posmarowałam Mikołaja jajkiem ,pomijając czapkę i nos. Oprószyłam całego cynamonem.

Do reszty jajka dosypałam barwnik  ,wymieszałam i powstałym kolorkiem posmarowałam czapkę i nos.

Mikołaja piekłam ok 35 min w 180 St C.

Wystudzonemu obsypałam brodę cukrem pudrem.

Mam nadzieje ze w miarę jasno opisałam jak go wykonać:)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz